Oktober - Reisverslag uit Lavras, Brazilië van Jolein Smit - WaarBenJij.nu Oktober - Reisverslag uit Lavras, Brazilië van Jolein Smit - WaarBenJij.nu

Oktober

Door: Jolein Smit

Blijf op de hoogte en volg Jolein

27 Oktober 2013 | Brazilië, Lavras

Hoi allemaal,

Nog bedankt voor alle leuke reacties op de vorige reisverslagen. Leuk te weten wat jullie ervan vinden en dat jullie mij zo volgen :D. Ik ga nog wat foto's aan deze verslagen toevoegen dus als jullie deze nog willen zien kan je dit opzoeken.

Hier gaat alles nog altijd goed. Het is nu weekend en ik heb best een rustige week achter de rug. Deze week was eerst nog een beetje gestrest vanwege het gedoe met de planning van mijn experimenten. Ik kon geen manier vinden om alle ideeën uit te voeren in de tijd die ik hier heb. Na geskyped te hebben met mijn professoren (die nu beide in Nederland zitten) hebben we besloten het in te korten en slechts op een paar experimenten te focussen. Dit scheelt heel veel werk en maakt het werk ook mogelijk met de materialen die we hier hebben (voornamelijk vanwege mogelijke tekorten aan Tuta absoluta eieren, het plaaginsect).
Daarnaast heb ik geprobeerd meer te overleggen met degene met wie ik samenwerk om andere dingen vast te zetten. Toch best lastig om alles echt goed gecommuniceerd te hebben hier. De taal blijft nog altijd lastig, ook voor hun om mij en mijn gebrekkig Portugees te begrijpen. Soms weet ik bijvoorbeeld wel hoe je iets schrijft, maar spreek ik het altijd fout uit. Gelukkig staat alles nu vast en is het werk begonnen! Nu dus 20 dagen lang elke dag eieren tellen en nieuwe toevoegen om te zien hoeveel onze wants eet.

Verder heb ik eigenlijk niet veel gedaan. Wel ben ik erachter gekomen dat er hier studenten zijn die gratis danslessen geven. Ik ben erachter gekomen dat ik dansen eigenlijk heel leuk vind en hoop dat ik hier wat Braziliaanse dansen kan leren. Jammer genoeg zal deze dansen dansen in Nederland moeilijk gaan zonder mannen die de passen weten ;). Toch wel balen! Ik ben ook eindelijk eens naar het (ook gratis) zwembad geweest van de uni. Deze is niet groot maar met de hitte hier is het wel fijn ff te zwemmen. Nadeel is wel dat dit deels op de heuvel/in Nederland berg van de uni ligt en je er in de volle zon omhoog heen moet lopen. De zon brandt hier ook veel feller dan in Nederland dus das wel ff zweten maar daarna kan je lekker afkoelen! Dansen is ook op die locatie maar daar ga ik heen na het werk en dus heuvelafwaarts! De dans die ik nu aan het leren ben is trouwens de Forró (zeg je ongeveer als Fohò) en wordt hier ook op feesten enzo gedanst (in Bonito heb ik dit ook gezien). Voor vrouwen is deze dans een stuk makkelijker dan voor mannen dus das weer een voordeel!

Ik hoop dat ik na mijn experimenten of tussen de experimenten door nog de watervallen in de buurt of de oudere steden in de buurt een keer kan bezoeken. Het is toch wel jammer dat ik elke dag naar de uni moet voor de testen. De testen zijn wel prima te doen en het werk met de collega's is gezellig, maar je kunt nergens heen! Ik vind het nu ook wel jammer dat ik een week voor carnaval weg ga uit Brazilië.. voelt een beetje stom van me! Ik denk dat ik later hier zeker weer naartoe wil voor vakantie. Kan ik meer zien van het land, weer dansen en met de taal deels onder de knie is reizen hier ook makkelijker (gezien ze ook in hostels niet altijd even goed Engels kunnen...). Wie weet ook deze week eindelijk eens naar een Braziliaans feest want dat wil ik na 2 maanden nou ook wel eens meemaken!

Tot schrijfs!

Abracos,
Jolein

Ohja helemaal vergeten, vorige week was ik nog naar een concert van een Braziliaanse artiest samen met de mensen van Entomologie. Ik verstond er niets van maar de muziek was leuk te horen! Wel apart dat je daar wiet luchten ruikt (op het zwembad ook),.. doet met aan Amsterdam denken!

  • 27 Oktober 2013 - 15:53

    Manon:

    Hey nichie,
    Spreken ze alleen Portugees daar? Kan begrijpen dat, dat knap lastig is als je zo moet samenwerken!
    De wiet lucht ruik je hier ook haha! Ondanks dat het illigaal is.
    Wel leuk om te lezen dat je danslessen volgt, super cool lijkt me!
    Nog veel plezier en dat je maar veel mooie dingen nog gaat zien.

    Xx manon

  • 28 Oktober 2013 - 17:35

    Lea:

    Hoi, je bent lekker bezig!!
    Hier waaien we bijna weg, wat is leuker: heet een bergje op naar een lekker zwembad of onze orkaankracht?
    Geniet er nu maar lekker van. Succes met je dansen!!
    Doeg, Lea

  • 28 Oktober 2013 - 18:52

    Irma:

    Er zitten duidelijke leuke en minder leuke kanten aan je verblijf in Brazilië! Maar we vinden het nog steeds heel stoer hoe jij je op je hele eigen manier door heen slaat en ook blijft genieten van de kansen die je worden geboden (zoals het dansen, gaaf!). Wel jammer dat je elke dag aan de uni gebonden bent door de experimenten maar wie weet krijg je nog wat kansen om de omgeving te verkennen (rond Kerstmis?) en die vakantie zou ik zeker nog eens gaan doen. Kun je je terugvlucht niet een week uit stellen zodat je wel het carnaval kan meemaken?

  • 17 November 2013 - 21:47

    Opa Bob:

    Beste Jolein, Weer je verslag gelezen. Wat kan jij kort en bondig veel vertellen. Als ik dat zo lees krijg ik het hier ook heet met die brandende zon. Ik merk dat je je al aardig weet te redden met jouw gebrekkig Portugees. Het lijkt mij wel eentonig alleen maar eitjes tellen, elke dag weer. Maar dat zal bij het onderzoek horen. Leuk dat je ook nog wat van het leven daar mee kunt doen. Buiten je werk geniet nog maar lekker.
    Hartelijke groeten, Opa Bob.

  • 23 November 2013 - 12:15

    Ruud:

    Hi Jolein,
    Je vermaakt je wel zie ik. Hartstikke leuk om je verslagen te lezen van een totaal andere wereld dan ik gewend ben. Jammer dat de mensen daar geen Engels babbelen, dat zou het wel wat makkelijker maken. Maar hee, taal hoort bij een andere cultuur.
    En ben je die plaagbeestjes al absoluut zat? Ik ben benieuwd wat je onderzoek gaat opleveren.
    Volgens wiki is de Tuta Absoluta een tomaatmineermot. Wat doet die anders in Brazilie? En zijn er misschien Braziliaanse anti beestjes?

    Hier gaat alles zijn gewone gangetje. Net met Melanie naar de duinen geweest voor een mooie wandeling bij Bergen aan Zee. Met zonnetje toch alweer zeker 5C boven nul, niet al te koud en zeker niet zo heet dat je wilt gaan zwemmen. Nu maar eens aan Sinterklaas surprise beginnen, dan hoop ik dat ik op tijd klaar ben. Mijn ideeën zijn altijd super, maar dan ook echt maken... Nu ja het wordt vast wel weer gezellig op 5 dec.

    Groetjes,
    Ruud

  • 25 November 2013 - 20:22

    Hanneke:

    Wat een grappige foto's. Ik kan me niet voorstellen dat we hier naast bergen grond in de supermarkt boodschappen doen. Ik vind de insecten wel erg groot in Brazilië.
    Straks lekker op pad in Sao Paulo. Je kunt alvast kijken of ze daar ook wat te beleven hebben. Zal vast wel. Veel succes met alles.
    Hanneke

Tags: Lavras, studie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolein

Hoi allemaal, mijn naam is Jolein. Ik ben 22 jaar en studeer Biologie in Wageningen. Voor mijn studie ben ik nu een half jaar in Brazilië om onderzoek te doen (afstudeerscriptie).

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 6073

Voorgaande reizen:

06 September 2013 - 21 December 2013

Thesis in Brazilië

Landen bezocht: