3 Maanden! - Reisverslag uit Lavras, Brazilië van Jolein Smit - WaarBenJij.nu 3 Maanden! - Reisverslag uit Lavras, Brazilië van Jolein Smit - WaarBenJij.nu

3 Maanden!

Door: Jolein

Blijf op de hoogte en volg Jolein

15 December 2013 | Brazilië, Lavras

3 maanden

Hoi allemaal,

Wat is de tijd toch weer snel gegaan. Ik ben hier nu al meer dan 3 maanden wat inhoud dat ik alweer over de helft ben! Ik had nooit gedacht dat het zo snel voorbij zou vliegen maar eigenlijk ben ik er ook wel blij mee. De laatste tijd ben ik helaas veel ziek geweest en vandaag zijn, ondanks de medijnen, alle symptonen weer terug gekomen. Ik ben een week terug naar de dokter geweest maar het is in ieder geval niets ernstigs dus maak jullie niet teveel zorgen ;). Het doet me wel meer terug verlangen naar Nederland. Soms mis ik de winterkou zelfs! Het is hier soms ook zo warm! Het is nu bijna officieel zomer en de dagen zijn nu vaak nog warmer dan voorheen. Hoewel het voor mij vaak even warm voelt. Gelukkig regent het vandaag, ook wel lekker af en toe. Na hete dagen zijn buien soms erg heftig. Zo was ik een paar weken geleden op weg naar dansen. Ik was in het centrum en zag de donkere wolk al hangen. Maar ik liet me niet tegenhouden en ging toch op pad. Eenmaal bij het begin van de campus aangekomen begon het ineens flink te onweren en te regenen. Ik dacht nog “zal ik verder lopen” maar was slim genoeg te schuilen bij de Portaria, de bewaking van de campus. Hier wordt de weg volgens mij in de gaten gehouden, hoewel de slagbomen altijd open zijn. Het regende zo hard dat het uitzicht een witte waas was en dat het water zelfs onder de deur door naar binnen kwam. Een van de bewakers vroeg me naar binnen (stond eerst buiten) en later waar ik naar op weg was. Ze konden me wel een lift geven. Zo dus toch nog bij dansen gekomen!

Ondertussen zie ik ook meer en meer dingen voor kerst om me heen verschijnen terwijl het voelt alsof mijn moeder bijna jarig is (normaal in juli). Erg verwarrend, kerst zonder kou is geen kerst in mijn hoofd! In het centrum hebben ze alle bomen versiert met honderden lichtjes. Boven in de bomen hangen een soort ijspegel-lichtjes (niet dat ze hier ijspegels kennen) en er staan een soort verlichte beelden van engelen en een kerststalletje. Rondom de stammen zitten kerstlampjes gedraaid. Erg mooi om ’s avonds heen te gaan (zie foto’s). Ook hebben mensen verlichting in hun tuin, met snoeren, herten en zuurstokken. Ze houden hier wel van lichtjes, ik gelukkig ook :D. Daarom heb ik nu, om te proberen als kerst te voelen, ook lichtjes gekocht voor in mijn kamer. Helpt niet echt om eerlijk te zijn.

Wat dan wel weer leuk is aan kerst is dat het wat feestjes met zich meebrengt. Nu ik veel thuis zit omdat ik geen puf meer heb om te dansen (helaas, ik mis het erg) is dat dan wel weer iets leuks. Hoewel ik wel rustig aan doe en zeker geen alcohol ga drinken. Twee weken terug hadden we het eerste feest, de kerstconfraternicacão van Entomologie. Dit was een feest met eten (BBQ) en muziek. Iedereen drinkt hier wel veel dus ik ging wat eerder weg dan de meeste (dronken) mensen omdat het toch een andere sfeer is. Op een gegeven moment begon iedereen funk te dansen wat nou niet heel charmant is (google maar... vele zijn hier niet zo trots op). Het was wel erg gezellig en het eten was lekker hoewel ik niet veel honger had.

Deze week hadden we nog een ander feest bij mijn professor thuis. Dit was met de studenten (werknemers) van onze professor en een andere professor. Met onze groep deden we een spel, secret friend. Hierbij trekt iemand een naam en vertelt wat over ‘een persoon’. De rest raad wie het is. Deze persoon mag een kado uitkiezen en deze houden en uitpakken, of ruilen met iemand anders die al een uitgepakt kado heeft. De ander mag het andere kado dan hebben en uitpakken. Erg grappig als mensen ruilen en het andere kado was eigenlijk leuker! Ik heb zeepjes gekregen. Ik was bang dat ik niet wist hoe ik zou uitleggen wie ik getrokken had maar gelukkig had ik een vrouw die alles in het lab in de gaten houd en waar ik elke dag mee klets. Toen ik zei dat het ging om iemand die erg houd van dingen die schoon zijn was het voor iedereen duidelijk (ze heeft mijn lab net helemaal laten schoonmaken want het was vies en dat kon echt niet!) Mijn professor had daarnaast voor iedereen chocoladeletters uit Nederland meegenomen (ze is net terug van 2 maanden Nederland) en voor mij juist Braziliaanse kadootjes. Erg lief van haar. Ik heb armbandjes van een braziliaans gouden gras gekregen en eentje met steentjes, een glazen bakje in de vorm van een hartje en snoepjes.

Gisteren was nog de verjaardag van mijn huisgenootje Larissa en zijn we even naar een bar gegaan om wat te drinken. Woensdag is er een feest van dansen waar ik wel heen wil. Het is een afscheid van een van de professoren en voor kerst. En ik vind het ook wel leuk iedereen weer te zien na 2 weken. Hopen dat ik mijn energie snel weer terug heb! Moet dus ook maar opnieuw naar de dokter.. De 21e vertrek ik als het allemaal goed gaat naar São Paolo. Wat ik met nieuwjaar doe is nog de vraag want het gaat niet goed met de oma van Larissa’s vriend. Ik kan naar een vriendin van haar in Rio maar die ken ik niet dus dat moet ik nog overwegen.

Nu hopen dat ik snel beter wordt en op naar de feestdagen!

Vrolijke kerst en een gelukkig nieuwjaar alvast!

PS. met mijn onderzoek gaat het goed. Moet nu de prooivoorkeurtesten snel gaan doen want niet veel tijd meer. Na de kerst nog 2x de andere test (life time predation) om te kijken hoeveel eieren van mijn plaaginsect volwassen wantsen eten. Hopelijk gaat het lukken met de korte tijd!

  • 16 December 2013 - 23:28

    Peter Smit:

    Hallo Jolein
    We vinden het heel vervelend voor je dat je steeds weer ziek wordt.We hopen dat je nu een tijdje gezond blijft. Ik hoop dat je toch nog een beetje kerstgevoel krijgt ondanks de hitte daar.We zullen binnenkort wel een beetje sneeuw opsturen. ;)
    Groeten Peter en Hanneke xxx

  • 20 December 2013 - 08:28

    Ruud Groot:

    Wat jammer dat je ziek bent geworden. Hoop voor je dat het niet te lang aanhoudt. Hier zijn de nodige griep zieken en die zijn gelukkig alweer beter. Maar ook 1 week ziek, hee ik lijk wel beter en dan weer een week ziek. Niet echt een knalgriep, maar hangerig en slap. (Ikzelf ben gelukkig de das ontsprongen.)
    Ik mis de winterkou niet. Het is hier lekker herfstachtig fris. Nadeel is natuurlijk dat het al om 4 uur donker begint te worden en echt vrolijk zomerlicht hebben we niet.
    Blij voor je dat je dansen zo leuk vindt! Dan heb je altijd wel wat te doen met al die muziek om je heen.
    Net ook je fotoverslag bekeken, wat heb jij al veel gezien in 3 maanden. Super! Ik zie hier 3 maanden lang de kantoren van Ziggo en het asfalt ertussen... Dat is wat anders dan een wilde ara voor je raam.

    Wordt snel beter voor de kerst, want dat lijkt mij ook in Brazilie een leuk feest.

    Groetjes,
    Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolein

Hoi allemaal, mijn naam is Jolein. Ik ben 22 jaar en studeer Biologie in Wageningen. Voor mijn studie ben ik nu een half jaar in Brazilië om onderzoek te doen (afstudeerscriptie).

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 6072

Voorgaande reizen:

06 September 2013 - 21 December 2013

Thesis in Brazilië

Landen bezocht: