Alweer meer dan een maand verder! - Reisverslag uit Lavras, Brazilië van Jolein Smit - WaarBenJij.nu Alweer meer dan een maand verder! - Reisverslag uit Lavras, Brazilië van Jolein Smit - WaarBenJij.nu

Alweer meer dan een maand verder!

Door: Jolein Smit

Blijf op de hoogte en volg Jolein

14 Oktober 2013 | Brazilië, Lavras

Hoi iedereen!

Sorry dat ik zolang niets van me heb laten horen. Hier in Brazilië gaat alles nog steeds goed. Nu geen vakantie meer want het werken is ondertussen allang al begonnen. Vanaf mijn terugkomt van Bonito ben ik bezig geweest met een van mijn experimenten. We doen eerst een voortest/pilot om te kijken hoe alles gaat en of we de methode nog willen wijzigen. Helaas duurt dit wel lang en heb ik daardoor veel minder tijd voor de echte test. Hopen dus dat ik nog genoeg data binnen krijg!

Mijn onderzoek gaat over een natuurlijke Braziliaanse vijand van het motje Tuta absoluta, die een plaag is in de tomaten teelt hier (ook in Europa, maar daar is al biologische controle voor deze plaag). Ik doe samen met een ander meisje, Marianne, onderzoek naar hoeveel eieren van deze plaag onze vijand (Macrolophus basicornis) eet tijdens zijn ontwikkeling tot 15 dagen nadat hij volwassen is. Zij doet dit met 2 andere natuurlijke vijanden. Dit duurt ongeveer een maand. Hiervoor moet ik elke dag (ja ook in de weekenden) naar de uni om eieren te tellen en nieuwe te geven. Dit is soms lastig omdat we niet altijd makkelijk genoeg eieren hebben. Zo moesten we dit weekend een paar uur in de kas staan (terwijl het buiten al 26C was) om alle planten daar af te gaan. Deze horen helemaal geen eieren te hebben maar af en toe ontsnappen er motten van de kweek in diezelfde kas en is er dus een plaag in onze eigen tomaten. Op het moment is de pilot bijna af! In de ochtend ben ik nu gedragstesten aan het opzetten wat vooral heel lang en veel door de microscoop kijken is.

In mijn huis is het erg gezellig. Naast mij woont aan de ene kant een meisje uit São Paolo, Larissa, die een studie doet voor dierenarts, en aan de andere kant een PhD studente, Raquel, die onderzoekt doet aan melkkoeien en helemaal gek op koeien is. We eten vaak samen en ’s avonds zitten we vaak nog te kletsen en chimarrão te drinken (Zuid-Amerikaanse thee, heel veel thee in een kop waar je steeds water bij moet blijven doen, google maar). Bij Larissa ga ik waarschijnlijk kerst vieren en Raquel komt waarschijnlijk over 2 of 3 jaar naar Nederland om een jaar in Wageningen te studeren. Dan kan ik haar dus de Nederlandse koeien in Noord-Holland laten zien.

Zaterdag was het dag van de kinderen, agronomie en van Nossa Senhora Aparecida. Daarom had ik zoals vele Brazilianen deze week een kinderfoto als profielfoto op Facebook. Kinderen krijgen die dag cadeaus van hun ouders. Vrijdag kregen ik en Flavio (hij hielp mij om een cpf code te krijgen) bij het postkantoor zelfs popcorn en zo’n uitroltoeter maar dan zonder fluitje onder het mom van ‘Feliz dia das criancas’. Zaterdag ochtend werd ik om 6 uur wakker omdat ze vuurwerk aan het afsteken waren wat dan weer voor Nossa Senhora is. Dit gebeurde de hele dag door. Toen ik op Marianne wachtte kwamen er ineens auto’s met muziek langs, daarna een soort brandweerauto met daarop het beeld van Nossa Senhora, en daarna een hele boel toeterende motors en auto’s. Wij moesten daar tussen zien te komen om naar de uni te gaan haha! Op Facebook zag ik van andere foto’s waarbij het beeld door hele menigte met mensen wordt gedragen. Aan veel dingen zie je hier trouwens terug dat het een religieus land is. Veel kerken, in veel gebouwen hangt er een Jezusbeeld aan de muur of Nossa Senhora en auto’s zitten ook vol met stickers van Maria, Jezus of Nossa Senhora Aparecide of rozenkransen. Na het werk zijn we nog wat wezen drinken in de stad met meerdere entomologen wat ook gezellig was.

Voor de rest heb ik eigenlijk niet zoveel te vertellen. Ik doe elke dag bijna hetzelfde. Het leven hier is prima te doen en ik heb het erg naar mijn zin. Als laatste is het hier prima weer, niet zoals in Nederland nu met al die regen. Zon zon en nog meer zon en ’s middags dus een temperatuur van 25C. ’S avonds dan wel maar 14C dus dan moet ik wat warmers aan doen.

Tchau!
Jolein

Weetjes :D

- Ik was deze week ziekig maar voel me nu gelukkig weer stukken beter
- Koe zoals je dat uitspreekt in het Nederlands in kont in het Portugees
- Durex is hier plakband
- Brood is hier lang niet zo lekker als in Nederland
- Iedereen vind mijn zelfgemaakte pizza lekker (ik ook  )
- Mijn huisgenootjes kunnen ook heel goed koken
- Bier wordt hier gedronken uit literflessen (een of twee flessen voor de hele groep), het wordt op de tafel gezet in een koelhuls. Wanneer je nieuw bier wilt zet je de fles uit deze huls en hoef je het niet eerst aan de ober te vragen
- Om naar de uni te gaan is er een gratis bus, hier staat elke dag een rij voor en het is net als de 88 in Wageningen proppen! Maarja de berg naar de campus hier is wel meer een berg dan die in Wageningen!
- Eerstejaars die in een soort studentenhuis wonen lopen een half jaar rond met een bord om hun nek. Daarnaast hebben de jongens belachelijke kapsels, stukken random kaalgeschoren of letters erin geschoren, staartjes, stukken geblondeerd.. naja ik moet er maar een foto van maken.
- Het is nu een stuk levendiger op de uni nu voor de Brazilianen de vakantie voorbij is, ik vind het leuker zo!

  • 14 Oktober 2013 - 22:54

    Fiona:

    Altijd leuk om weer wat van je te lezen. Nu snap ik je foto op Facebook ook meteen. Succes met alles. Groetjes, Fiona

  • 14 Oktober 2013 - 23:11

    Loes:

    hai Jolein !leuk weer wat van je te horen !!! gaan de dagen evengoed snel ? ivm hetzelfde werk onderzoek ? dat hoop ik wel voor je !!!, is de natuur daar mooi ? of erg kaal ? hier gaat alles zijn gangetje ,nog steeds erg stil met Sanne en Manon nog steeds weg !!! maar aan alles komt een eind ,t begint voor ons op te schieten -nog 3 weken dan zijn Manon en Sanne weer terug !!! lekker hoor !! maar ze genieten volop en daar gaat t tenslotte om ,dat geld natuurlijk ook voor jouw !!, veel plezier daar Jolein en lekker genieten en cultuur op snuiven !, doeiiiiiiiiiii veel liefs van Frank en Loes xxx

  • 15 Oktober 2013 - 13:27

    Hanneke En Peter:


    Hoi Jolein, leuk om je belevenissen zo te lezen. Het gaat daar allemaal toch wel anders als hier.
    Veel succes met je onderzoek en alles! Groetjes!

  • 15 Oktober 2013 - 18:14

    Irma:

    Bom dia! Je raakt al aardig ingeburgerd! Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt! xx

  • 15 Oktober 2013 - 20:37

    Lea:

    Hoi Jolei, Leuk verslag zo van het dagelijkse leven als student in Brazilië. Succes met de motten, eitjes, enzo...
    En je hebt wel een heel mooie tekening gemaakt! Ga door, wij genieten ervan!!
    Doeg, Lea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolein

Hoi allemaal, mijn naam is Jolein. Ik ben 22 jaar en studeer Biologie in Wageningen. Voor mijn studie ben ik nu een half jaar in Brazilië om onderzoek te doen (afstudeerscriptie).

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 6076

Voorgaande reizen:

06 September 2013 - 21 December 2013

Thesis in Brazilië

Landen bezocht: