Week 1 in Lavras - Reisverslag uit Lavras, Brazilië van Jolein Smit - WaarBenJij.nu Week 1 in Lavras - Reisverslag uit Lavras, Brazilië van Jolein Smit - WaarBenJij.nu

Week 1 in Lavras

Door: Jolein Smit

Blijf op de hoogte en volg Jolein

14 September 2013 | Brazilië, Lavras

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie lieve berichten!

Hier in Lavras gaat alles nog steeds goed. De tijd gaat nog niet bijzonder snel maar ik heb zelf ook niet het gevoel alsof er al een week voorbij is. Toch ben ik vandaag al 7 dagen in Lavras, hoewel ik morgen alweer vertrek (info volgt later).

Mijn eerste week is goed verlopen, met veel nieuwe ervaringen en nieuwe ontmoetingen. Maandag was de eerste dag dat ik naar de universiteit ging om het gebouw waar ik mijn onderzoek ga doen te bezoeken. Mijn begeleidster (Vanda) haalde mij op met de auto (veel mensen gaan hier of met de auto of met de motor) en samen met andere collega's zijn we naar boven gereden naar de campus van UFLA (Universidade Federal de Lavras).

Het gebouw van Ento is heel anders dan in Wageningen. Ze hebben bijv. geen anti-RSI dingen zoals in NL (ik denk dat dat hier niet bestaat). Ik kreeg de insecten te zien waar ik mee zal werken. Een miridae soort, Macrolophus basicornis, en tuta absoluta (plaag insect). Bij de uni zitten ook kassen, deze zijn van plastic met grote ventilatoren (van die ronddraaiende dingen van 1m in diameter). Zelf had ik nog niet veel te doen. Ik heb wat meegeholpen met de kweek maar verder niets.

Dinsdag ook naar de uni geweest en weer niet veel te doen gehad. Woensdag was echter anders. Toen zijn we met de groep naar Hollanbra geweest. Een gemeente met de grootste bloementeelt van Brazilië, opgericht door Hollanders die na de tweede wereldoorlog zijn geëmigreed naar Brazilië. Deze plaats ligt in São Paolo (staat), ver rijden dus, om 3:40 vertrok de bus. Slapen in de bus ging echter niet heel geweldig.

Rond 9:00 kwamen we aan bij een onderzoeksgroep (volgens mij heet het Embrapa) waar we een lezing kregen (in Portugees uiteraard). Volgens mij ging het over een plaag in de sinaasappelteelt en hoe ze deze biologisch bestreden. Daarna zijn we naar een proefveld met koffie gegaan waar ze de invloed van verschillende hoeveelheden CO2 in de lucht op de planten onderzoeken. Ondertussen was het 10:00 en werd het behoorlijk warm, hoewel het 's nachts en 's ochtends vaak koud is.

Eindelijk in Hollambra aangekomen zijn we eerst wezen lunchen. We aten Braziliaans maar het schijnt dat in het weekend alle Nederlanders er tezamen komen om te eten (ik denk Hollands). Voor we Hollambra bekeken zijn we nog langs 2 kwekers gegaan. Eerst een bedrijf waar ze orchideeën kweekte om de bloemen (ja losse bloemen) te verkopen. Weer Portugees helaas. Maar de bloemen waren muito linda! (Erg mooi). Het tweede bedrijf kweekte lelies, Portugees again, hoewel de jongen die het vertelde (zoon van baas) volgens mij wel een beetje Nederlands sprak. Zijn vader heb ik maar kort gesproken, hij kwam uit HHW, en verhuisde hierheen toen hij 4 jaar was. Toevallig toch, zo dichtbij Obdam! Doet me denken aan mijn familie die naar Australië verhuist is, zal niet makkelijk zijn geweest...

Hollanbra zelf was erg grappig. Ik heb er nog een plant gekocht, wat veel mensen deden. Ook verkochten ze er allemaal typisch Nederlandse souvenirs en koekjes. De huizen leken alleen niet zo erg, op de gevels misschien na. Na Hollanbra was ik behoorlijk moe want de terugweg duurde ook nog eens langer doordat er een file was, volgens mij veroorzaakt door een vrachtwagen met bier die om was gevallen. Snapte iedereens uitleg alleen niet 100%.

Donderdag was weer een werkdag met pilots, of pre-tests opzetten. Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Vrijdag zou ik dit controleren maar ik wist niet hoe ik bij de uni kwam. Dit gaat namelijk met een bus, maar ik weet niet precies welke. Mijn huisgenoot zei dat ik niet hoefde te gaan, maar later bleek van wel.. Beetje stom dus :(. Gelukkig namen ze het me niet al te erg kwalijk. Ik hoop wel volgende week alles zelf te kunnen vinden. Vind het alleen naar dat ik de taal nog niet goed spreek.

Vrijdagmiddag was wel weer erg leuk! Er was een feest georganiseerd met Braziliaanse BBQ. Dit houd in, heeeeel veel vlees, bier en Braziliaanse muziek. Erg gelachen tijdens mee dansen van een lied waar iedereen op danst (show das podarosas). Ook geprobeerd op een (volgens mij oorlogs)hoorn te blazen maar dit was heel moeilijk. Er waren maar een paar meiden die dit konden. Vreemd genoeg geen mannen. Zelf heb ik alleen frisdrank gedronken want moet nog wennen aan de alles hier. De meeste Brazilianen hadden wel behoorlijk wat op want aan 't einde van het feest (ik ging om 20:00 weg, feest startte namelijk al om 12:00) wel te merken was! De locatie was trouwens ook erg mooi, op de campus maar dan aan de andere kant aan de rand van een park/bos. Er zaten apen in de bomen en ik heb in de verte ook wat toekans zien vliegen! 'S avonds nog een gekko uit de gang voor mijn kamer gehaald.

Vandaag was, ondanks zaterdag, weer een werkdag. Mijn testen moeten namelijk elke dag (ja alle dagen van de week) bekeken worden. Maar wel maar een paar uur per dag gelukkig! Hopelijk kan ik wel wat dagen tussen testen vrij nemen om ergens heen te gaan in de omgeving. Ik denk dat dit wel goed komt! Morgen ga ik namelijk alweer op pad, en weer met de bus (om 3:30...) en met het vliegtuig vanaf São Paolo. We gaan namelijk naar een congres in Bonito (betekend mooi)! Dat schijnt echt een droomplek te zijn, dus ben benieuwd! Zal veel foto's maken :D. We gaan niet elke dag naar het congres want iedereen wil de natuur zien! Grotten met blauw water, vissen, ara's... 't gaat wat worden!

Tot de volgende keer!

Abracos, Jolein

Opvallend:
- iedereen wil sneeuw zien
- bier wordt veel kouder gedronken dan in Nederland
- de meeste lunchrestaurants wegen het eten dat je opschept, je betaald per gewicht
- tot nu toe vind iedereen gekko's eng of vies
- eet rijst met bonen, elke dag!
- en douche elke dag minstens 1 of meer keren



  • 15 September 2013 - 11:02

    Irma (en Ruud):

    Weer erg leuk om je (uitgebreide) update te lezen! Jammer dat ze zo weinig Engels spreken, want het Portugees goed onder de knie krijgen, vraagt nogal wat van je! Blijft knap dat je je zo weet te redden (maar je hebt ook geen andere keuze). Blijf genieten van alle mooie ervaringen! Opa staat voor de deur dus tot de volgende keer (ik heb ff een kopietje voor hem uitgedraaid van je 2e verhaal, Eline heeft hem het eerste verhaal laten lezen en hem ook laten zien hoe hij bij de link kan komen).

  • 22 September 2013 - 04:30

    Jolein Smit:

    Hoi Irma en Ruud (en opa), fijn dat jullie het leuk vinden om te lezen! :D Zal binnenkort weer een update plaatsen. Het is inderdaad jammer van het Engels hier! Portugees is niet de makkelijkste taal maar is gelukkig wel te doen (geen raar alfabet zoals Russisch of Chinees). Doe de groetjes aan opa :), hij komt vast vaker langs! En bedankt voor het laten zien, vind hij vast leuk!

    Fijn weekend nog!

  • 22 September 2013 - 10:24

    Opa Groot:

    Hallo Jolein,
    Wat ben ik trots op jouw, deze reis naar een heel andere wereld in je eentje te doen. Knap hoor!
    De verslagen van je heb ik met veel plezier gelezen en je schrijft zo lekker ongedwongen je verhaal.
    Ik hoop dat je het Portugees iets onder de knie krijgt, want anders wordt het wel lastig om je werk daar te doen. Maar jij vind je weg wel. Ik blijf met belangstelling je wederwaardigheden volgen. Bedankt nog voor je kaart uit St Petersburg, wij moeten nog wel even, als je terug bent de ervaringen uitwisselen.
    Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolein

Hoi allemaal, mijn naam is Jolein. Ik ben 22 jaar en studeer Biologie in Wageningen. Voor mijn studie ben ik nu een half jaar in Brazilië om onderzoek te doen (afstudeerscriptie).

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 6075

Voorgaande reizen:

06 September 2013 - 21 December 2013

Thesis in Brazilië

Landen bezocht: